Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.
[mc4wp_form id="4890"]
Zapisz Zapisz
↓Σε είδα να μιλάς για την δουλειά σου με απέχθεια. Να περιμένεις πότε θα έρθει η Παρασκευή. Δεν αξίζει.
↑Σε είδα να λες ευχαριστώ και συγγνώμη στο τέλος της δουλειάς σου.
↑Είδα να γνωρίζεις καινούργιους ανθρώπους και να ενθουσιάζεσαι με την ομορφιά και την δύναμη των ανθρώπινων σχέσεων.
↑ Σε είδα να χρησιμοποιείς(έστω και αποτυχημένα) το χιούμορ για να καλύψεις την αμηχανία σου.
↓Σε είδα να κάνεις ένα τσιγάρο γεμάτη προβληματισμούς, να το αφήνεις στη μέση γιατί δεν προλαβαίνεις και να φοράς το χαμόγελο της συγκατάβασης βουτώντας ξανά στα βαθιά
↑Σε είδα να πηγαίνεις στην δουλειά σου κρατώντας έναν καφέ στο χέρι και να γελάς μόνος σου ακούγοντας τον αγαπημένο σου σταθμό.
↑Σε είδα να βρίσκεις μικρά, διασκεδαστικά πράγματα για να κάνεις την καθημερινότητα σου υποφερτή.
↑Σε είδα να ψάχνεις να βρεις τα καλά και τα άσχημα. Και τα καλά να είναι πιο πολλά ενώ νόμιζες το αντίθετο.
↑ Σε είδα να παθιάζεσαι ένα παιχνίδι, βλέποντας μια ταινία, καθαρίζοντας έναν λεκέ, φτιάχνοντας ένα φαγητό. Το πάθος αξίζει στις μικρές στιγμές.
↑Σε είδα να κοιμάσαι στο αστικό και σε ζήλεψα που δεν έχω αυτήν την “πολυτέλεια”.
↑Σε είδα να παίρνεις τους φίλους σου Σάββατο πρωί, να κάθεσαι στο γρασίδι και να ακούς δίσκους από το πικ-απ σου. Πόλη του εξωτερικού; Όχι! Παραλία Θεσσαλονίκης!
↓Σε είδα να προσβάλλεις ηλικιωμένους μπροστά στο παιδί σου όταν ζήτησαν μια θέση στο λεωφορείο..
↑Σε είδα να κουνάς το λευκό σου μπαστούνι στις ειδικές ράγες του πεζοδρομίου, απολαμβάνοντας την απογευματινή σου βόλτα.
↓Σε είδα νευρικό, να φοβάσαι να μιλήσεις ενώ ξέρω ότι έχεις άποψη. Η θέση βουλώνει στόματα; Έχεις φωνή. Μίλα!
↑Σε είδα να τρως παγωτό τον χειμώνα και να πίνεις ζεστό καφέ το καλοκαιρινό πρωινό. Αντιθέσεις απαραίτητες.
↑Σε είδα να χαμογελάς αμήχανα, ανίκανος να προσπεράσεις τον ηλικιωμένο μπροστά σου που σου έκλεινε το δρόμο.
↓Σε είδα και σε γνώρισα μέσα στο πλήθος να περπατάς σκεπτικός και να σμίγεις τα φρύδια. Δεν σε διέκοψα. το χρειαζόσουν.
↑Σε είδα να παίρνεις το βιβλίο σου και έναν καφέ στο χέρι και να πηγαίνεις θάλασσα. Ξεπέρασε το αμήχανο βλέμμα των άλλων, βούτηξε στο βιβλίο!
↓Σε είδα να βρίσκεις ευκαιρία να επιβάλεις την θιγμένη από χρόνια ανωτερότητα σου σε αδύναμους που δεν τολμούν καν να σε κοιτάξουν στα μάτια.
↓Είδα να σε υποτιμούν εμμέσως και να τους πιστεύεις, μην έχοντας τρόπους και άμυνες να πείσεις απλά εσένα.
↓Σε είδα να χάνεις την τελευταία ελπίδα που κρατούσες ότι οι άνθρωποι αλλάζουν.
↑Σε είδα να ανταλλάσσεις μια βραδιά εξόδου, με μια βραδιά με πυτζάμες, επιτραπέζια, φίλους στο σπίτι και πίτσα.
↑ Σε είδα ξαπλωμένο στον δρόμο, βρώμικο αλλά επαρκή, μιας και το μόνο που ήθελες είναι να απολαύσεις τον ήλιο.
↑Σε είδα να μιλάς για τα προβλήματα σου, χαμογελώντας που πλέον είσαι χαλαρός να το κάνεις.
↑Σε είδα να παίρνεις ικανοποίηση όταν η ευγένεια σου εκτιμήθηκε.
↑Σε είδα να κάνεις ένα μεγάλο βήμα με τους ψυχαναγκασμούς σου χαϊδεύοντας τον σκύλο της παρέας.
↑ Σε είδα να γεμίζεις με σχέδια το μπλοκ ζωγραφικής σου περιμένοντας το λεωφορείο να έρθει.

Ασθένεια & Τέχνη, Τέχνη & Ασθένεια (part 1)

Δεν είναι λίγες οι φορές που η ασθένεια, είτε σωματική είτε ψυχική, σαγήνεψε τον κόσμο της τέχνης. Όμως δεν είναι και λίγες οι φορές που η ίδια η τέχνη “νοσεί” από μία ασθένεια. Αποτέλεσμα; Τέχνη και Ασθένεια συνθέτουν αριστουργήματα σε ζωγραφική, θέατρο, λογοτεχνία, φωτογραφία και μουσική.

Ζωγραφική

Mona LisaLeonardo Da Vinci

Αποτέλεσμα εικόνας για Mona lisa

Mona Lisa, Leonardo Da Vinci

Σύμφωνα με τους παθολογοανατόμους η γνωστή στο κοινό Mona Lisa πάσχει από….. υπερχοληστερολαιμία! Στο αριστερό μάτι της γυναικείας φιγούρας υπάρχει το λεγόμενο “ξανθέλασμα“, που αποτελεί εναπόθεση χοληστερόλης κάτω από το δέρμα, ως απάντηση στην αυξημένη χοληστερόλη του αίματος. Και όχι μόνο αυτό, φυσικά! Στο δεξί της χέρι η Mona Lisa έχει ένα λίπωμα, δηλαδή ένα εξόγκωμα που αποτελείται από λιπώδη ιστό.

H σπασμένη σπονδυλική στήλη-Frida Kahlo

Σχετική εικόνα

Φωτογραφία της ζωγράφου επί τω έργω.

Η Frida Kahlo είναι Μεξικανή  ζωγράφος που έζησε στις αρχές του 20ου αιώνα. Έγινε γνωστή κυρίως για τις αυτοπροσωπογραφίες της οι οποίες αποπνέουν την μεξικανική κουλτούρα. Έζησε μια ζωή εξίσου τραγική όσο κι ενδιαφέρουσα. Στην ηλικία των 6 αρρώστησε από πολιομυελίτιδα , το ένα της πόδι ήταν μικρότερο από το άλλο και ημιπαράλυτο, έτσι ώστε να κουτσαίνει. To 1925, στα 18 της χρόνια ένα τραμ συγκρούστηκε με το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε με αποτέλεσμα να υποστεί σοβαρό τραυματισμό στην σπονδυλική στήλη. Υποβλήθηκε σε μεγάλο αριθμό εγχειρήσεων που την ανάγκασε τελικά σε καθήλωση στο κρεβάτι, γεγονός που αποτέλεσε έμπνευση για πολλούς μακάβριους πίνακες της.

Σχετική εικόνα

The Broken Column, Frida Kahlo, 1944

Το 1944  λόγω υποτροπής της υγείας της, έπρεπε να φοράει έναν κορσέ για πέντε μήνες, διαδικασία που η ίδια αποκαλούσε «τιμωρία» . Η σπασμένη ιωνική κολώνα συμβολίζει την κατεστραμμένη της σπονδυλική στήλη. Τα καρφιά διάσπαρτα στο κορμί και το πρόσωπο της, ένα ξεκάθαρο σύμβολο του πόνου της. Στις κόρες των ματιών της, ζωγράφισε τον αντικατοπτρισμό δύο λευκών περιστεριών, ίσως ένα αχνό μήνυμα ελπίδας. 

Κινηματογράφος

“Ένας υπέροχος άνθρωπος”-Ron Howard

H ταινία “a beautiful mind” περιγράφει την ζωή του John Forbes Nash Jr.,  μιας μαθηματικής διάνοιας, που εκτός των άλλων ερευνών του, κέρδισε το βραβείο Nobel για την συμβολή του στη θεωρία παιγνίων.Συγκεκριμένα, δημιούργησε την έννοια της ισορροπίας για παιχνίδια μη-μηδενικού αθροίσματος, ισορροπία που πήρε το όνομά του ως ισορροπία Nash.

Στιγμιότυπο από την ταινία

Η ταινία βασίζεται στην βιογραφία της Sylvia Nasar με τον ομώνυμο τίτλο, που περιγράφει την ιδιόρρυθμη προσωπικότητα του μαθηματικού. Ο Nash εκτός της αντικοινωνικής συμπεριφοράς του, πάσχει από παρανοειδή σχιζοφρένεια. Η διαταραχή αυτή χαρακτηρίζεται από διαταραχές του περιεχομένου της σκέψης, με την μορφή παραληρητικών ιδεών (συχνότερα διωκτικού περιεχομένου: κάποιος θέλει να με κατασκοπεύσει, να μου κλέψει τις ιδέες)  και ψευδαισθήσεων (ακουστικές και σπανιότερα οπτικές). Η νόσος του Nash παρουσιάζεται με την μορφή οπτικών ψευδαισθήσεων, παίρνοντας την μορφή ενός φίλου του και της μικρής του ανιψιάς. Ο ίδιος ο μαθηματικός κατανόησε το παθολογικό της κατάστασης του, όταν  την νόσο του, όταν με την πάροδο των χρόνων, οι 2 αυτοί χαρακτήρες δεν μεγάλωναν ηλικιακά. Σύμφωνα με την βιογράφο του, η νόσος του Nash βελτιώθηκε προοδευτικά με την βοήθεια την γυναίκας του, λαμβάνοντας κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή και με πολλαπλές νοσηλείες σε ψυχιατρικά ιδρύματα.

Το κινηματογραφικό σενάριο ανήκει στον Akiva Goldsman και στον ρόλο του John Nash ήταν ο Russel Crowe.

 

My left foot (1989)– Jim Sheridan

Το “αριστερό μου πόδι” είναι μία δραματική ταινία που αφηγείται την ιστορία του Christy Brown, ενός Ιρλανδού άντρα, με εγκεφαλική παράλυση, που δεν μπορούσε να μιλήσει ή να κινηθεί παρά μόνο  να κινήσει το αριστερό του πόδι. Μεγαλώνοντας σε μία φτωχή οικογένεια, ο Brown έγινε ζωγράφος και αργότερα συγγραφέας έχοντας την πλήρη υποστήριξη της οικογένειας του.  Η ιστορία βασίζεται στο ομώνυμο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Brown, με την διασκευή του σεναρίου από τον Jim Sheridan. Η ταινία κατέπληξε κοινό και κριτικούς με τον Daniel Day Lewis στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Αποτέλεσμα εικόνας για christy brown paintings

Φωτογραφία του Christy Brown στο ατελιέ του.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για christy brown

Christy Brown επί τω έργω της συγγραφής

 

Daniel Day Lewis ως Christy Brown

 

Λογοτεχνία

Ο συνταγματάρχης Λιάπκιν-Μ. Καραγάτσης

Στην νουβέλα «Ο συνταγματάρχης Λιάπκιν» που αποτελεί το ένα από τα 3 κομμάτια της τριλογίας «Εγκλιματισμός κάτω από το Φοίβο»,  ο Μ. Καραγάτσης καταπιάνεται με την περιγραφή του κεντρικού ήρωα Λιάπκιν. Ο συνταγματάρχης Λιάπκιν, έρχεται στην Ελλάδα ως πολιτικός πρόσφυγας μετά την Οκτωβριανή επανάσταση, χάνοντας όσα αξιώματα είχε και τους συγγενείς του. Καταφέρνει να διοριστεί ως επιστάτης σε Γεωργική σχολή και κρατά ακόμα καταχρηστικά τον βαθμό του συνταγματάρχη για τους γύρω του. Οι αναμνήσεις του παρελθόντος και τα “φαντάσματα” των θυμάτων του, τον ωθούν στην κατάχρηση αλκοόλ. Σε όλη την νουβέλα σκιαγραφείται πολύ επιτυχημένα το προφίλ του αλκοολικού ασθενή και τον σταδίων (ψυχολογικών και σωματικών) που περνά.

Φρίντριχ Βίλχελμ Νίτσε (Friedrich Wilhelm Nietzsche)– Γερμανός φιλόσοφος, ποιητής, φιλόλογος

Ο Νίτσε είναι ιδιαίτερα γνωστός στον χώρο της φιλοσοφίας μέσω των κειμένων που έγραψε και σχολίαζε με οξυδέρκεια την θρησκεία και την ηθική. Χαρακτηριστικό είναι το ειρωνικό του ύφος και το δριμύ “κατηγορώ” του έναντι στον χριστιανισμό, εκφράζοντας την πασίγνωστη φράση “Ο Θεός έχει πεθάνει”.

Αποτέλεσμα εικόνας για νίτσε

Σχεδόν σε όλη του τη ζωή ταλαιπωρούνταν με την υγεία του, καθώς φαίνεται να είχε σύφιλη. Η σύφιλη εκτός των άλλων, είναι ικανή να προκαλέσει μία σειρά από προβλήματα στο νευρικό σύστημα, όπως εγκεφαλικό, μηνιγγίτιδα, κώφωση, διαταραχές στην όραση και άνοια. Σε ηλικία 44 ετών, το 1889, υπέστη νευρική κατάρρευση, η οποία αργότερα διεγνώσθη ως «παραλυτική ψυχική διαταραχή» στα πλαίσια της σύφιλης, διάγνωση η οποία αμφισβητείται. Παρά τις κρίσεις της ασθένειάς του και τη βαριά κατάθλιψη στην οποία υπέκυπτε κατά διαστήματα η τελευταία περίοδος της υγείας του χαρακτηρίζεται από τα σημαντικότερα έργα του, όπως η Αυγή (1881), η Χαρούμενη επιστήμη (1882), Τάδε έφη Ζαρατούστρα (1883-85), Πέρα από το καλό και το κακό (1886) και Η γενεαλογία της Ηθικής (1887), Το λυκόφως των ειδώλων (Αύγουστος-Σεπτέμβριος 1888), Αντίχριστος (Σεπτέμβριος 1888), Ίδε ο άνθρωπος (Οκτώβριος-Νοέμβριος 1888) και Νίτσε εναντίον Βάγκνερ (Δεκέμβριος 1888).

Το 1889 φαίνεται να εξελίσσεται ραγδαία η ψυχική διαταραχή του καθώς στέλνει πολυάριθμες επιστολές σε οικεία πρόσωπα,  υπογράφοντας άλλοτε ως «ο Εσταυρωμένος» και άλλοτε ως «Διόνυσος».Όταν είδε, λένε, στο Τορίνο , στην Πιάτζα Κάρλο Αλμπέρτο, έναν αμαξά να μαστιγώνει το άλογό του, έτρεξε προς αυτό και, αφού, με δάκρυα στα μάτια, πέρασε τα χέρια του γύρω από τον λαιμό του ανυπεράσπιστου ζώου σαν να ήθελε να το προστατεύσει, κατέρρευσε στο έδαφος. Αυτή ήταν η αρχή του μακρινού ταξιδιού του μέσα στην τρέλα, από την οποία ουδέποτε συνήλθε.

Αποτέλεσμα εικόνας για

H τελευταία φωτογραφία του Νietzsche εν ζωή.

Στις 10 Ιανουαρίου του 1900 μεταφέρθηκε σε ψυχιατρική κλινική της Βασιλείας και λίγες ημέρες αργότερα, σε κλινική της Ιένας. Ο λόγος του ήταν παραληρηματικός και τον διακατείχαν παραισθήσεις μεγαλείου, κατά τις οποίες αυτοαποκαλείτο δούκας του Κάμπερλαντ, Κάιζερ ή Φρειδερίκος Γουλιέλμος Δ΄, συνοδευόμενες συχνά από περιστατικά βίαιης συμπεριφοράς. Έχοντας κάποια στιγμή διαύγεια και επίγνωση της νόσου του γράφει:

Η μοναξιά

Δεν σε βασανίζει· σε ωριμάζει.

Έτσι οφείλεις να έχεις τον ήλιο για φιλενάδα.

Μουσική

Ludwig van Beethoven– Γερμανός συνθέτης και πιανίστας.

Αποτέλεσμα εικόνας για μπετοβεν κωφωση

Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν θεωρείται ότι γεννήθηκε το 1770 και συγκαταλέγεται στους κορυφαίους συνθέτες της κλασικής εποχής.  Σε ηλικία 12 ετών δημοσιεύτηκε η πρώτη του σύνθεση και άρχισε από τότε να χαρακτηρίζεται ως ο νέος Μότσαρτ.  Το 1801,σε ηλικία 31 ετών, και ενώ έχει ήδη συνθέσει την 1η και 2η συμφωνία εξομολογείται στον φίλο του Carlo Ameda για πρώτη φορά τις διαταραχές της ακοής του, ενώ μαρτυρίες αναφέρουν και νωρίτερα την δυσκολία του Μπετόβεν να ακούσει.

Δυο χρόνια τώρα αποφεύγω κάθε συντροφιά επειδή δεν μπορώ να ‘πω στον κόσμο ότι είμαι κουφός. Αν είχα κάποιο άλλο επάγγελμα η εξομολόγηση θα ήταν κάτι εύκολο, μα για τον μουσικό είναι τρομερό.

Λόγω της εξασθένισης της ακοή του έπαψε σιγά σιγά να εμφανίζεται ως πιανίστας σε συναυλίες και αυτό είχε άσχημα αποτελέσματα στο ηθικό του. Καθώς αποτραβήχτηκε αναγκαστικά από τη δημόσια μουσική ζωή, παραμέλησε την τεχνική του στο πιάνο και έχασε λίγο-λίγο τη δεξιοτεχνία του. Αφοσιώθηκε αποκλειστικά στη σύνθεση.

Κι όμως δεν μπορώ να ‘πω στους ανθρώπους: να μιλάτε πιο δυνατά, να φωνάζετε, είμαι κουφός! Πώς να ομολογήσω την αναπηρία μιας αίσθησης, που σε εμένα θα ‘πρεπε να είναι τελειότερη απ’ ότι συμβαίνει στους άλλους ανθρώπους; Τι ταπείνωση, ν’ ακούει κάποιος που στεκόταν δίπλα μου τη μακρινή φλογέρα κι εγώ ποτέ. Ν’ ακούει τον ιερέα να ψάλει κι εγώ πάλι τίποτε. Αυτά τα περιστατικά μου προκαλούσαν απελπισία. Είχα αποφασίσει να δώσω ένα τέλος. Μονάχα η τέχνη με συγκράτησε. Μου φαινόταν αδύνατο να εγκαταλείψω τον κόσμο, πριν ολοκληρώσω όσα ήμουν προορισμένος να δώσω.

Το 1814 ο εφευρέτης του χρονόμετρου Johann Nepmuk Malzel έφτιαξε τέσσερα ακουστικά κέρατα για τον συνθέτη. Τα ακουστικά όμως της εποχής ήταν ακατάλληλα και γινότανε γελοίος όποιος προσπαθούσε να τα χρησιμοποιήσει.Με το πέρασμα των χρόνων ο Μπετόβεν δεν έγινε εντελώς κουφός. Στο αριστερό αυτί του του έμεινε πάντα κάποια μικρή αίσθηση ήχου. Πέρα απ’ αυτό ο βαθμός της κώφωσης του παρουσίαζε διακυμάνσεις.

Ενώ εργαζότανε για τη “Συμφωνία αριθμός 3”, τη “Συμφωνία αριθμός 4” και τη “Συμφωνία αριθμός 5” και γνώριζε όλο και περισσότερες επιτυχίες, σημείωνε:

Μην αφήνεις την κώφωσή σου για να μείνει πια μυστική· ούτε καν στην τέχνη σου!

Η τρίτη δημιουργική περίοδος χαρακτηρίζεται από την ολοκλήρωση της 9ης Συμφωνίας, η οποία παρουσιάστηκε δημόσια τον Μάιο του 1824. Αναφέρεται πως ο Μπετόβεν, που φαινομενικά διηύθυνε το έργο, δεν ήταν σε θέση να ακούσει τα χειροκροτήματα του πλήθους και χρειάστηκε να τον στρέψει προς το κοινό για υπόκλιση μία από τις σολίστ.  Θεωρείται ως σήμερα ένα από τα αριστουργήματα στην ιστορία της μουσικής αν και, σε ορισμένα σημεία, ο συνθέτης έχει (πιθανόν λόγω της κώφωσής του) γράψει για ορισμένα όργανα (όπως το κόρνο) νότες που δεν τις διαθέτουν.

Anthony Frank “Tony” Iommi- κιθαρίστας, συνθέτης και παραγωγός

Ο Tonny Iommi, ιδρυτικό μέλος των Black Sabbath θεωρείται εκτός των άλλων, ένας από τους καλύτερους κιθαρίστες της Αγγλίας. Στην ηλικία των 17, έχασε το τελικό τμήμα των δακτύλων του (μέσος και παράμεσος) στο δεξί του χέρι, λόγω ενός εργατικού ατυχήματος κατά την εργασία του σε εργοστάσιο μετάλλου. Το ατύχημα ήταν ικανό να τερματίσει την μέχρι τότε καριέρα του ως κιθαρίστας μιας και του ανακοινώθηκε ότι δεν θα μπορέσει να παίξει ξανά.

Αποτέλεσμα εικόνας για black sabbath tony iommi

Παρά την αποθάρρυνση των ιατρών, συνέχισε την προσπάθεια παρά τον όποιο πόνο. Έφτιαξε ο ίδιος κάποια πρόσθετα ακροδάκτυλα με σκοπό να υποβοηθείται στο παίξιμο του. Τα πρόσθετα “μέλη” κατασκευάστηκαν από λικέρ γυαλί που προερχόταν από λικέρ και στερεώθηκαν με λωρίδες δέρματος από ένα παλιό του μπουφάν. Αυτό δημιούργησε τα εξής προβλήματα: δεν μπορούσε να “νιώσει” το ίδιο καλά τις χορδές, με αποτέλεσμα να έχει την τάση να τις πιέζει περισσότερο, όπως επίσης δεν μπορούσε με ευκολία να έλκει τις χορδές προς τα κάτω και έτσι αναζήτησε χορδές με μεγαλύτερη διάμετρο για να διευκολυνθεί. Μέχρι εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν τέτοιες χορδές για κιθάρα στο εμπόριο, και έτσι χρησιμοποίησε τις χορδές του αφρικάνικου εγχόρδου banjo, που είχαν την κατάλληλη για αυτόν διάμετρο.

Αποτέλεσμα εικόνας για tony iommi hands

Οι πρόσθετες “δακτυλίθρες” που έφτιαξε τον ώθησαν να χρησιμοποιεί περισσότερο το μικρό του δάκτυλο απ’ότι παλιότερα. Με αυτόν τον τρόπο άλλαξε την τονικότητα της κιθάρας του σε χαμηλότερες βαθμίδες , περίπου 3 ημιτόνια πιο κάτω από την κλασική κιθάρα, δημιουργώντας έναν “δυνατότερο, βαθύτερο” ήχο. (Children of the Grave”, “Lord of this World”, και”Into the Void) και άρα ένα καινούργιο μουσικό ηχόχρωμα.

Φωτογραφία

O σχιζοφρενής ασθενής- άγνωστος καλλιτέχνης

31 Haunting Photos From Old Mental Asylums

O σχιζοφρενής ασθενής

Ο καλλιτέχνης αιχμαλώτισε τον ασθενή αυτό που πάσχει από σχιζοφρένεια, ο οποίος στεκόταν σε αυτήν, την άβολη για άλλους, στάση σώματος, χωρίς να την δικαιολογεί με κάποιο τρόπο.

The battle we didn’t choose-Angelo Merendino

O Angelo Meredino αποφασίζει τον Ιανουάριο του 2011 να φωτογραφίζει την γυναίκα του που διαγνώστηκε με μεταστατικό καρκίνο του μαστού. Ονόμασε το αφιέρωμα του αυτό “Η μάχη που δεν επιλέγουμε” και έδειξε την ομορφιά που κρύβεται ακόμα και πίσω από τους ασθενείς τελικού σταδίου.

Σχετική εικόνα

Θέατρο

Κατά φαντασία ασθενής– Μολιέρος

Στο θεατρικό έργο, ο “κατά φαντασία ασθενής“, που ανήκει στις φαρσοκωμωδίες, πρωταγωνιστής είναι ο  Αργκάν, ένας υποχόνδριος και φιλάργυρος ηλικιωμένος. Αισθάνεται συνεχώς άρρωστος, αν και στην πραγματικότητα δεν έχει τίποτα. Αδυνατεί να ακολουθήσει τις υποδείξεις των γιατρών που τον εκμεταλλεύονται. Ο αδελφός του, Βεράλδος, σε συνεργασία με την υπηρέτρια του Αργκάν, Τουανέττα, θα προσπαθήσει να τον “θεραπεύσει” από τις φαντασιοπληξίες του. Τον πείθουν να παραστήσει το νεκρό ώστε να ανακαλύψει ποιος πραγματικά τον αγαπάει και του είναι πιστός. Θα αποδειχθεί τελικά ότι η δεύτερη σύζυγός του, Βελίνα, κυνηγούσε μόνο την περιουσία του ενώ η κόρη του τον αγαπούσε πραγματικά.

Αποτέλεσμα εικόνας για κατά φαντασία ασθενής

Η υποχονδρίαση ανήκει στο φάσμα των σωματόμορφων διαταραχών. Οι διαταραχές αυτές χαρακτηρίζονται από συμπτώματα που παραπέμπουν σε σωματική πάθηση, αλλά που κατά την φυσική εξέταση δεν μπορούν να εξηγηθούν πλήρως από κάποια γνωστή παθολογική νόσο. Πιο συγκεκριμένα η υποχονδρίαση ορίζεται ως ο παθολογικός φόβος ενός ατόμου ότι πάσχει από μία σοβαρή νόσο, χωρίς αυτή όμως να υπάρχει. Τα αρνητικά αποτελέσματα των εξετάσεων καθησυχάζουν τους ασθενείς αλλά μόνο προσωρινά.

Το έργο αποτελεί μία σάτιρα έναντι της ιατρικής της εποχής, θέτοντας το ερώτημα της χρησιμότητας της στην ανθρωπότητα. Είναι το τελευταίο δημιούργημα του Μολιέρου και ειρωνικό είναι το γεγονός ότι όντας ο ίδιος άρρωστος με πνευμονία, παίζει τον ρόλο του πρωταγωνιστή και καταρρέει επί σκηνής, πεθαίνοντας λίγη ώρα μετά την διακοπή της παράστασης.

“Ο άνθρωπος με το λουλούδι στο στόμα”-Λουίτζι Πιραντέλο

Αποτέλεσμα εικόνας για man with flower on the mouth

Στο θεατρικό δραματικό μονόλογο του Πιραντέλο, ένας μεσήλικας άντρας εκμυστηρεύεται σε έναν άγνωστο που κάθεται δίπλα του στο τραπέζι ενός καφενείου την ιστορία της ασθένειας του. Το μονόπρακτο εξελίσσεται εξ’ολοκλήρου σε αυτό το καφενείο που βρίσκεται δίπλα σε ένα σταθμό τρένων. Ο άντρας αυτός περιγράφει σαν “λουλούδι στο στόμα”, καρκίνο του δέρματος που από την περιγραφή φαίνεται να είναι στα χείλη του πρωταγωνιστή.

“Ελάτε να σας δείξω κάτι…. Κοιτάξτε εδώ, κάτω από το μουστάκι. .. εδώ βλέπετε τι ωραίο μελανό σπυρί; Ξέρετε πως λέγεται; Α έχει ένα γλυκύτατο όνομα, πιο γλυκό από καραμέλα: Επιθηλίωμα λέγεται. (…) Ο θάνατος -καταλαβαίνετε- πέρασε. Μου έχωσε αυτό το λουλούδι στο στόμα και μου είπε: “Κράτησε το, αγαπητέ μου! Θα περάσω σε 8 ή 10 μήνες.”

Καθώς ένας άνθρωπος προσεγγίζει το θάνατο, έρχεται πιο κοντά με τη ζωή. Μέσα στην υπαρξιακή του αγωνία, του αποκαλύπτεται η ίδια η ζωή, όπως δεν την είχε προσέξει ίσως ποτέ μέχρι τώρα.

Κάντε μου μια χάρη αύριο όταν θα φτάσετε. Στην πρώτη τούφα από χόρτα που θα συναντήσετε στο δρόμο, μετρήστε τα φύλλα για μένα. Όσα φύλλα μετρήσετε, τόσες μέρες θα ζήσω ακόμα. Διαλέξτε όμως μια μεγάλη τούφα σας παρακαλώ

Αποτέλεσμα εικόνας για the man with the flower in his mouth
(τέλος 1ου μέρους)